Alla inlägg under november 2008

Av Ewa - 27 november 2008 19:23

Int Nord Uch Bingo jag har förmodligen sett honom men jag har tyvärr inget minne av det. Jag har skrivit ihop lite fakta men är det någon som vet mer så hör gärna av dig.

Av Ewa - 26 november 2008 15:56

oj vad bra det blev och riktigt funktionellt - sladdar gömda i socklarna och den "härva" som blev kvar - snyggt och prydligt i ett hörn med en hurts framför, scanner och skrivare på lämpliga ställen. "Grått med vita tecken och dalablått halsband och koppel." Dvs Mörkgrått golv, ljusgråa väggar vitt kring fönster och dörr samt i taket och blå hyllor och bokhylla.

Nu kan jag börja göra nyttiga saker igen som att uppdatera blogg och framför allt hemsidan.

Så kom igen i morgon!

Av Ewa - 12 november 2008 15:09

Nu är det dags för en "uppdatering" av "mitt kontor" så min dator och övrig utrustning kommer att få tillfällig vistelse på annan plats i huset och livet för en "bloggare" blir genast mycket svårare.

Datorn kommer jag ju åt (naturligtvis) men resten? Så ni får hålla tillgodo med denna hund så länge kanske inte helt enkel ( om man inte har tillgång till rätt böcker så) han har några år på nacken.

Jag tycker att det är fantastiskt hur vi har lyckats behålla "typen" på västgöten under så många år, visst har det förekommit avvikelser men i det stora hela skulle "50-åriga hundar" klara sig väldigt bra på en utställning idag.

Av Ewa - 8 november 2008 12:38

Jag fick önskemål om att presentera Hans Nobel och Domaringens kennel och hittade då en artikel  i klubbtidningen där det ställdes frågor till våra uppfödare och i detta fall Hans Nobel - så han svarar för sig själv.

Dessutom måste jag ju berätta några "tråkiga" fakta om Hans och hans uppfödning.

Hans var med från början i Västgötaspetsringen (som klubben hette som rasklubb) Hans var kassör från 1976 - 1980 och är Hedersmedlem i SKV.

Kennel Domarringens har 239 reg valpar fördelade på 65 kullar under åren 1965 - 1987 systemet var att alla valpar under ett år hette på samma bokstav så det blev från A-V.

Saxat ur Västgötaspetsen 3-80 och serien ”I blickfånget” som presenterade aktuella uppfödare på den tiden. Jag hittade ingen bild på Hans Nobel så det blir 2 Domarringenhundar i stället Frej har ni ju sett tidigare.

I BLICKFÅNGET Hans Nobel – Domarringens Kennel

När fick du din första Västgötaspets? Och vad hette den?  1963  SLCh SUCh Valdemar S09143/63.

Hur länge har du hållit på med avel?  1965.

Vad gjorde att du fastnade för rasen? Ren tillfällighet, det var en regnig, ruskig sommarmorgon, jag skulle ha in 42 kor från hagen, mjölka dem och ha allt klart till kl 7 då mjölkbilen kom. Korna stod som sprättbågar och tryckte i buskarna. Nästan omöjligt att få hem dom till ladugården, det gick till slut med mycken möda och stort besvär. På uruselt humör kom jag in till morgonkaffet. Började bläddra i ”Annonsbladet” och fastnade angående vallhundsvalpar av den för mig totalt okända rasen Västgötaspets. Detta var ju precis vad jag sökte!Ja det hela resulterade i Valdemar som för 75 kr inköptes från Ingemar Silver, Västra Karup i Skåne. Han blev en fantastisk liten hund. Den bästa jag någonsin haft. Vi fick 12 fina år tillsammans.

Hur har rasen förändrats sedan du började? (Negativt och Positivt)  Hundarna är idag mycket jämnare och mer standardmässiga. Har rasens vallanlag förändrats? Nej de finns latenta hos nästan alla hundar.

Vilken dag i ditt liv med Västgötaspets sätter du främst?  3 dagar och en natt.
1. Valdemar utställningschampion.
2. Valdemar Lydnadschampion.
3. Valdemar Distriktsmästare i apellklass i ädel tävlan med polisägda schäfrar och andra stora hundar.
4 Mörk höstkväll – familjen sitter framför TV och Silversöljans Edda (Valdemars dotter D:s Frejs mor) snarkar på fårskinnet. Granne ringer, kvigorna ca 20 st har brutit sig ut och är på drift. Snabbutryckning med söner och ficklampor, Edda lämnas hemma – hon har ju aldrig lärt sig valla! Kvigorna hittas, spralliga till tusen och omöjliga att samla i flock, tiden går och allt mörkare blir det. Plötsligt lösgör sig en liten ilsket skällande skugga ur mörkret – Edda hade smitit ut när hustrun    Maj-Britt  gick ut på trappan för att lyssna efter oss. På ett ögonblick hade Edda läget klart för sig, samlade ihop flocken och drev in den i hagen. Fantastiskt!

Ser du några risker för rasens utveckling idag? Knappast. Undvik matadoravel.

Nämn en eller flera västgötar som enligt dig varit så gott som perfekta!
INTCh NORDUCh Bingo och INTCh NORDUCh Domarringens Frej.

Har du arbetat med någon Västgötaspets i dressyr? Dina erfarenheter?
Flera stycken med gott resultat t ex SLChSUCh Valdemar och SUCh Rupfer.

Vilken av dina Västgötaspetsar användes sist för vallning?
Valdemar användes regelbundet så länge vi hade mjölkkorna kvar. Biffdjuren flyttas ganska sällan.

Vilka avelshundar /tikar har genom tiderna betytt mest för din uppfödning?  
SLChSUChValdemar och INTUChNORDUChBingo.

Vad uppskattar du mest i det dagliga livet med Västgötaspetsen?  Viljan till samarbete och deras sundhet.

Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos dna avelshundar?
Gott lynne, goda modersegenskaper och relativt lugnt temprament.

Vilken domare ställer du helst ut för? Den kunnige och omsorgsfulle som lämnar ”öppen kritik”.

Vad gör dig mest besviken resp glad på utställning? Dåliga resp. goda förlorare.

Har du stött på några kraftiga avvikelser inom rasen?
 Ja från samojeder till keeshond. Dvs. visst blev det under de första åren både lurviga och nästan vita valpar.

Vilka råd skulle du vilja ge till en nybörjare som vill börja med avel? Leta länge och omsorgsfullt efter en bra tik. Ta reda på så mycket som möjligt om hennes bakgrund och kullsyskon. Använd förståndet och koppla bort känslorna. Vackra hundar kan mycket väl vara trevliga hundar. Trevliga hundar är ej alltid vackra och lämpliga för avel. Använd aldrig en hund i avel som endast är ”gullig”. Bed någon med rasen väl förtrogen person hjälpa dig med valet av valp.

Självkritik nu: Är det något du misslyckats med, som du skulle vilja haft bättre i ditt avelsarbete? ”Även solen har sina fläckar” Visst har det väl under årens lopp blivit någon mindre lyckad valp men i stort sett har det gått mycket bra. Jag skulle vilja haft mera tid över för själva avelsarbetet, t ex uppföljning av valpar och letande efter goda hanar.

Vilken annan hundras kan du tänka dig utöver västgötaspetsen? Och varför?
Akita-Inu en av de vackraste hundraser jag någonsin sett!

Vad har du för önskemål om rasens framtid? En stark och väl samarbetande Västgötaspetsring  där medlemmarna gemensamt för rasen framåt-


Av Ewa - 2 november 2008 12:42

Ja bara ett svar och det var rätt , tack för det Annethe. Jag har som vanligt satt ihop lite fakta om Kling det är som vanligt allt för lite, men lite grundkunskap är aldrig fel.


Jag vill ha hjälp när det gäller vilka "gamla kennlar" jag ska presentera - jag har några "måsten" men är det någon speciell du är nyfiken på - hör av dig via bloggen eller ett mail direkt till mig ewa@elkes.se


Ovido - Quiz & Flashcards