Alla inlägg under april 2008

Av Ewa - 28 april 2008 15:41

Ja det är dags igen - denne gosse var inte det inte i går ni såg en bild på tror jag. Vad jag kan påminna mig så hade han en ganska bra front så jag vet inte varför han är uppställd med "nackspärr" kanske en idé hos fotografen.Vidare presentation senare i veckan.

Av Ewa - 26 april 2008 08:27

Weekend semester för mig och dottern - vi skall resa till västkusten och bl a  gå på Världscupfinalen i hästhoppning och så mycket annat skoj man kan hitta på när man under drygt ett dygn besöker Göteborg. Och ni andra - ha en bra helg och njut av Jens Olsens teckning. Vi hörs på måndag med en ny Goding.

Av Ewa - 25 april 2008 19:09

Jag tror att hon var en ganska enkel "goding" för naturligtvis var det I

NTUCh NORDUCh NV-97 KBHV-98 Heds Cajsa De Lux född 1994-09-20

e Ch Hurradonet Paxe u Ch Skogsbygdens Lineá De Lux vid sidan av utställandet han Cajsa med 4 valpkullar med 12 valpar. Så sent som 2005 erövrade hon BIR och 2007 fick hon CK i Vetkkl.Uppfödare och Ägare var Maud Hedberg, Dalsberg

Av Ewa - 21 april 2008 11:11

Ja så var det dags för nästa Goding eftersom jag praktiserar "varannan damernas" så är det det en tik denna vecka. Som vanligt fritt fram för gissningar - så fram med gamla tidningar och Årsböcker och ta en nostalgitripp.


Har ni lust att kolla min Certvinnare från i söndags så kolla min hemsida http://www.elkes.se jag skiljer på privat /hemsida - och allmänt /blogg.

Av Ewa - 19 april 2008 08:26

Teckningen visar ett aktuellt tema - i helgen är det utställning i Västerås sedan rullar det på ..... Det är både en eller flera utställningar varje helg (nästan) Världsutställningen i juli och sedan fortsätter det bara med ett avslut på Stora Stockholm i december. Så här såg Jens Olsen det hela 1990.


Sedan till Undringen: Av någon anledning har styrelsen "köpt" hela SKKs idé om reg av olika svanslängder AS/ST/KS/LS  när det gäller Västgötens svansstatus - utan diskussion med uppfödare och medlemmar. Vi har sedan 1976 reg. svansstatus på våra valpar ST/KUP/LS och det har fungerat. Orsaken till att SKV den gången ville att reg. skulle ske var för att vi höll på att avla bort stubbsvansanlaget! För mig uppstår en massa frågor: Vi är intresserade av svansstatus för att vi skall kunna planera olika avelskombinationer och för att kunna hålla en viss balans! I standarden står att " Två svanstyper förekommer, lång svans och alla variationer av medfödd stubbsvans. I båda fallen är alla variationer tillåtna. Det finns ingen norm för hur svansen skall bäras." varför ska vi då hålla på med detta?

Jag gjorde en hastig koll på hur svansstatusen såg ut på årets valpar : Uppfödarna är kloka - bara ST /LSvalpar är reg. Borde vi då inte klubben kunna begära en ändring hos SKK???? Innan det blir en massa krångel!

Av Ewa - 16 april 2008 19:12

INTUCh NORDUCh Västgötagårdens Safir , han var född 830216 e INTUCH Rödagårdens Elof u Lina Uppf: Nina Swaab och ägdes av Christina Lantz i Sjöbo som hade skickat kortet till mig.Som jag nämt tillhör han den exklusiva skara som erövrat en BIS-placering på SKK utställning.

Han var far till 45 valpar (10 kullar) och kan hade en kullsyster Speedy som var SUCh och som Halla nämnde en bror i Finland - Sibbe som ägdes av Margareta Dahlund ,Kungs kennel.

En gång i världen var Safir upphov till en livlig debatt i "Västgötaspetsen" om kindmarkeringars vara eller icke vara - det var på den tiden sådant förekom i sagda tidning. Jag (dvs Risto) har tävlat mot Safir och det var en de hundar vi nog respekterade mest det var en värdig hund som även kunde uppföra sig.


Sus var snabbast med svaret - vem är du? Du kan väl bara höra av dig via mail till mig ewa@elkes.se och du får gärna vara anonym på bloggen!


Av Ewa - 14 april 2008 15:43

Nu har jag hittat något riktigt trevligt - eller?  Ni funderar och gissar och jag letar fram lite fakta!

Av Ewa - 13 april 2008 14:14

Något så tråkigt som HD statistik, kan kanske verka uttjatat - men man hittar alltid något nytt - det senaste är att att några hundar har D och att det nyaste är en hund med resultat E!

Detta är en sammanställning av samtliga röntgade hundar det är siffror som du inte kan hitta på något annat ställe - SKK har inte de äldsta hundarna på data.

Ovido - Quiz & Flashcards