Direktlänk till inlägg 19 april 2008

Veckans teckning (16) och en undring ......

Av Ewa - 19 april 2008 08:26

Teckningen visar ett aktuellt tema - i helgen är det utställning i Västerås sedan rullar det på ..... Det är både en eller flera utställningar varje helg (nästan) Världsutställningen i juli och sedan fortsätter det bara med ett avslut på Stora Stockholm i december. Så här såg Jens Olsen det hela 1990.


Sedan till Undringen: Av någon anledning har styrelsen "köpt" hela SKKs idé om reg av olika svanslängder AS/ST/KS/LS  när det gäller Västgötens svansstatus - utan diskussion med uppfödare och medlemmar. Vi har sedan 1976 reg. svansstatus på våra valpar ST/KUP/LS och det har fungerat. Orsaken till att SKV den gången ville att reg. skulle ske var för att vi höll på att avla bort stubbsvansanlaget! För mig uppstår en massa frågor: Vi är intresserade av svansstatus för att vi skall kunna planera olika avelskombinationer och för att kunna hålla en viss balans! I standarden står att " Två svanstyper förekommer, lång svans och alla variationer av medfödd stubbsvans. I båda fallen är alla variationer tillåtna. Det finns ingen norm för hur svansen skall bäras." varför ska vi då hålla på med detta?

Jag gjorde en hastig koll på hur svansstatusen såg ut på årets valpar : Uppfödarna är kloka - bara ST /LSvalpar är reg. Borde vi då inte klubben kunna begära en ändring hos SKK???? Innan det blir en massa krångel!

 
 
Ingen bild

Annika

19 april 2008 09:15

Styrelsemöte 23/2-08

Dispens har skickats in till SKK om att vi ska slippa registrera Semisvans.

Annika

 
Ingen bild

Outi

19 april 2008 15:07

AS/ST/KS/LS
LS = lång svans
ST = stubb men
AS = ?
KS = ? kort svans ??? Men den är ju samma sak som stubb? Man har ju en hund med svans och en hund med inte-lång-svans. Varför behöver man dom andra två kategorier ???

 
Ingen bild

ewa

19 april 2008 16:04

Hej Outi
AS betyder "avsaknad av svans" (tror jag) dvs helt utan svans kan ev t vara av intresse att man inte parar två svanslösa hundar, men det bör man ju kontrollera på den vuxna hunden - detta är bara en källa för fel och missförstånd kan vara svårt att avgöra för den som är ovan.
KS = kort svans, är inte som man kan tro en "kort lång svans" utan "lång stubbsvans" och hunden har alltså stubbsvansanlag. Det var dessa hundar som tidigare var "de kuperade hundar som fick stubbvalpar"

 
Lisbeth

Lisbeth

20 april 2008 15:40

Här kan man snacka om debut!!!!

Grattis till Gammal Goding + Ny Fining!
Ewa & Flisa som vann första certet i Västerås. Hurra!

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Britta

Britta

20 april 2008 21:17

Uppfattade inte förrän efter "shåvven" att BIM-tiken var din lilla nying :0) Vi var många som undrade vem hon var ;) Avsaknad av katalog kan ses som "major error" - stort grattis i alla fall - hon är väldigt fin! Måtte det hålla i sig :0) Men det gör det nog..

http://www.oxberget.se

 
Annethe

Annethe

21 april 2008 17:26

Ja det vore fint om vi slapp att klabba med att räkna kotor....och registera enligt rasstandarden.

http://www.lejondalenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 11 april 2009 14:52

Oj vilket dåligt samvete jag har för att jag inte engagerat mig åt bloggen på över 1 vecka, men som vanligt skyller jag på att det varit annat som tagit den tid som jag annars lägger ner på att leta upp gamla hundar och dylikt.   Jag har börjat på ku...

Av Ewa - 2 april 2009 10:33

Jag skulle väl berätta lite mer om Grabben medan han är aktuell. Han var e Ch Ellebo's Teddy u Ch Kicklocks My Betty han var född i en kull med 6 valpar varav 3 blev Ch, Gordon o Grabben SUCh o IntUCh NORDUCh Gina. Grabben hade 2 kullar/ 7 valpar...

Av Ewa - 27 mars 2009 09:35

Detta är vad jag kan åstadkomma Halla, men det är ju bättre än inget. SUCh TRIDENTS GRABBEN - jag skall fylla på med lite uppgifter om honom, men just nu är jag på väg mot Jönköping och SKVs årsmöte, vi får se vad jag hinner med under vägen. ...

Av Ewa - 24 mars 2009 09:56

Håll till godo, kanske något att bita i för några som kanske minns henne annars går säkert bilden att hitta i gamla årsböcker....

Av Ewa - 21 mars 2009 15:56

Tack Barbro (Hurradonet) för lånet av bilden på Ch Snäckans Fido, när jag frågade Barbro om han verkligen var champion kom även en berättelse om när Selma Stålberg (Fidos ägare) ställde ut honom strax efter det att han fått sitt Ch, nu fick han 2 ökl...

Ovido - Quiz & Flashcards