Alla inlägg under februari 2009

Av Ewa - 24 februari 2009 09:10

eller rättare sagt  Slut på tid - det är lite mycke just nu men jag återkommer senare i veckan - rätt svar var Hurradonet Valdemar Vallmo

Av Ewa - 16 februari 2009 08:49

Ännu ett fynd vid denomgång av gamla CD-skivor - inte lika gammal som de senaste , men .... en Goding!

Av Ewa - 15 februari 2009 19:22

var Zentas Mitzi  - lite mer om Mitzi hon var halvsyster till bla Ch Zentas Nesse (samma mamma) och Mitzi blev som så många Västgötar blir ganska gammal , jag såg att det fanns ett utställningsresultat på henne från 1994 och hon blev BIM 1991 - 11 år gammal på Öland.


Imorgon ska det bli något nytt!!!!

Av Ewa - 12 februari 2009 17:44

Damen ifråga var född 1980 var SUCh och hade 5 valpkullar - det kanske hjälper lite!

Av Ewa - 10 februari 2009 15:40

 Jag fick dessa siffror från Halla som ett svar på tidigare inlägg

Inavelsgrad i Finland:

2008 1,35%

2007 1,70%

2006 1,15%

2005 0,83%

2004 2,91%

2003 2,35%

2002 2,61%

2001 3,72%

2000 1,48%


Och jag vill här kommentera dessa siffror - jag tror att koff räknas på ett annat sätt i Finland - jag tittade i den finska tidningen där koff för 2007 års reg redovisades och jag kollade mot bla min egen Kukistin Fixu Flisa som i Finland fick 1,56 %och i Sverige 1,8% och Bodeneis Esso Eramosa som hade 0% i Finland och bör ha 0,8% enl rasdata - små skillnader kan tyckas men om det är så hela vägen ...... jag har stött på många konstiga inavelsberäkningar men jag tror mest på mitt rasdata som har kompletta stamtavlor - kom igen Halla!

Av Ewa - 8 februari 2009 13:46

Lite tjuvstart men morgondagen är ganska fullbokadså det är lika bra att passa på medan tid finnes.


Denna dam är förhoppningsvis inte heller så enkel  att identifiera!!


PS Det roligaste för mig är att försöka hitta de hundar som är tillräckligt "kända"  för att kunna identifiera, men det behöver ju inte vara de senaste årens stjärnor - vill ni ha det annorlunda - så hör av er - ni ska ju också ha behållning av det hela.

Av Ewa - 7 februari 2009 15:12

SUCh Snäckans Halde - som Annethe kom fram till efter en del hjälp bra jobbat tycker jag.

Det är fantstiskt så mycket man upptäcker när man börjar gräva lite i SKKs arkiv - Halde reg av Birgitta Gustavsson ( som var sekr. i dåvarande Västgötaspetsringen under några år i början av 1980-talet) Plötsligt blir han sedan Snäckans Halde några år senare när Birgitta övertar Snäckans kennel som sedan långt tillbaka innehavts av Selma Ståhlberg (några år tillsammans med Inga-Britt Johansson). Förr var det inte bara att "köpa sig" ett kennelnamnom man så önskade - det fanns heller inga krav att man skulle ha något - det är bl a därför som en av de största (flest uppf valpar) aldrig hade något kennelnamn. Jag bjuder också på ännu en bild på Halde.

Av Ewa - 6 februari 2009 14:49

 OBS siffrorna för 2008 stämmer inte eftersom jag haft denna tabell med tidigare och inte hade tid att göra om den. För 2008 gäller 43 kullar tom 6,25%, 3 kullar tom12,49 och 1 kull 12,5- 24,99%.


Hittade för en gång skull en intressant artikell i Hundsport bland alla mer eller mindre tjusiga utställningreportage. Numera brukar jag aldrig läsa Hundsport - jag bläddrar igenom den sedan hamnar den i samlingarna. De intressanta artiklarna brukar jag hitta i HundsportSpecial, men nu fann jag en artikel  "Den tysta delen av historien" av Bodil  Carlsson. Läs den sid.6

Här handlar det om collie och mentalitet - men problemet kan säkert återfinnas bland många raser och vara av olika karaktär.

Västgötaspetsen är ju en ras där det inte fanns så många individer att tillgå och jag tror att dom lyckades ganska bra men ........

Idag när vi har ganska stor avelsbas fortsätter en del uppfödare att frenetiskt inavla på diverse "storheter".

När det gäller collie har inavelsgraden sjunkit 1998 var den 3,6% för att 2007 ha sjunkit till 0,7% !!!

Vad händer med Västgöten ?  Jo den har ökat  2006 - 1,6% - 2007 - 2,0% - 2008 - 2,2% !!! Varför????


Jag ska, när jag samlat ihop mig göra en tabell på inavelsgraden under en längre tid - jag återkommer i frågan.




Ovido - Quiz & Flashcards