Alla inlägg den 22 maj 2008

Av Ewa - 22 maj 2008 14:34

SUCh Eko f 770412 e Fjäregårdens Pelle u Nina Uppf Evert Johansson, Nybro


Ägare: Lilian Walldov & Wivan Ahlrot, Malmö.

Evert Johansson gjorde denna kombination 4 ggr jag vet inte orsaken men förhoppningsvis för att det blev bra valpar, det är dock bara Eko som lämnat några större spår hos dagens hundar - men hans är dess större. Det är svårt att förstå att det är drygt 30 år sedan Eko föddes, eftersom vi kan se spåren på många ställen hos dagens hundar.

Eko hade 13 kullar (8 komb)  50 valpar han har vad jag kan hitta 5 Ch efter sig samtliga hanar. Rödagårdens Noak, Zentas Nesse (även  LCh), Rödagårdens Risto, Västgötagårdens Viking och Möllebos Lillebror dessa 5 har dock olika mödrar.

Vad jag vet mer är att Ekos mor Nina lär ha varit en riktigt duktig vallhund.

Går man tillbaka några steg i hans stamtavla är man "back to basic" -det är historia.


Säkert är det många av er som kan berätta mer om denna fantastiska hund, jag hoppas ni vill dela med er i ågra kommentarer.

Det här kortet är taget 1985 jag var på väg till Jens Olsen för att hämta Risto - då var Eko 8 år.

Ovido - Quiz & Flashcards