Alla inlägg den 24 oktober 2008

Av Ewa - 24 oktober 2008 16:53

Vi börjar från början - den kennel som först registrerade en kull valpar av rasen Svensk Vallhund (rasen hette så fram t o m 1951) var K.G Zetterstén  med  kennelnamnet BORGHÄLLA , kennelnamnet lär härstamma från ”hällarna runt Borgilafjorden” vid Orust där Zetterstén hade ett sommarställe. Zetterstén var redan tidigare etablerad som uppfödare av skotsk terrier (kanske något för ”skotte-bloggen”)

1943 registrerades 6 västgötar, det var kullsyskonen Jerry och Jessi (födda sept 1942) Tyra (född 1941) samt en kull efter Jerry o Tyra det var den första kullen som hade ett kennelnamn, nämligen BORGHÄLLAS (Alexander, Ali o Amelita) födda 9 nov 1943. Dock hade flera ”Borghällakullar” fötts redan tidigare – t ex Borghällas Moppan och Corinna (15 aug 1943). Det mesta är redan sagt om cyklandet och ihopsamlandet av olika hundar och läser man i gamla ”stamböcker” så hittar man naturligtvis Borghälla hundar som avelsdjur hos nästan alla de uppfödare som fanns på den tiden och jag tar upp dem vartefter de blir aktuella.

Zetterstén födde upp hundar fram till 1967 då den sista kullen registrerades. Jag har inte räknad hur många kullar han fött upp men det finns nästan 200 Borghälla hundar registrerade så en vild gissning ca 60- 70 kullar förmodligen mer.

Hunden bredvid Zetterstén (på bilden) är Ch Borghällas Rasker född 1963 (Ch Garr – Rödagårdens Ylva) och han var den Borghälla hund som jag minns från mitten av 60-talet när jag kom i närmare kontakt med Västgötaspetsar, hans dotter Falkboets Calla och naturligtvis Ch Passa vars mor var halvvsyster med Rasker. Jag bodde då i Uppsala och Zetterstén några mil norr ut i Stovreta.

Mitt sista möte med K.G.Zetterstén var 1979 när jag tillsammans med klubbens dåvarande kassör Hans Nobel , som naturligtvis tidigare hade haft många kontakter med Zetterstén , och Gunilla Ståhle och hennes hund Soltorpets Folke besökte Zetterstén på det vårdhem han vistades på och personalen på vårdhemmet såg till att Zetterstén fick träffa Folke och det märktes att besöket var uppskattat.

Karl-Gustaf Zetterstén avled på julafton 1985.

Borghällas Ajo och Borghällas Flossi - så olika kunde dom se ut på 1940-talet.

Ovido - Quiz & Flashcards