Direktlänk till inlägg 19 oktober 2008

Ett ljus i mörkret

Av Ewa - 19 oktober 2008 09:00

Jag har fått en ny ide i framtiden blir det inte bara "Gamla Godingar" utan även "En blick tillbaka i Kennelnamnsförteckningen".

Eftersom jag ändå måste börja några nya databaser så tänkte jag börja med en förteckning över alla svenska kennelnamn som förekommer bland västgötar jag gissar på att det blir ca 200. Sedan tänkte jag presentera några av dem här.

Förr fanns det några få uppfödare som hade en ganska omfattande uppfödning och idag är det det omvända många uppfödare som bara har ett fåtal kullar. Med det, har det också tillkommit en massa nya  uppfödare som kanske vill ta del av hur "det var förr"! Ja så lång tid är det ju inte - drygt 65 år.

Jag tänkte börja med kennel Borghälla, så får vi se hur länge jag och ni tycker det är intressant. Jag vill gärna ha en dialog om vad  ni har för minnen om tider (människor och hundar) som gått

 
 
Isabel

Isabel

19 oktober 2008 12:56

Vilken kul grej.....ser verkligen fram emot det.

http://kennelviking.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ewa

19 oktober 2008 13:05

Jag har gjort en snabbkoll, det blev sammanlagt 189 kennelnamn. En del väldigt gamla och en del som är så nya att inga västgötar ännu registrerats på namnet, en del med bara enstaka hundar och så dom med riktigt många.
Det ska bli spännande. Jag hoppas ni också tycker det!

 
Solan

Solan

20 oktober 2008 10:01

Tack för det!
Har försökt läsa mig till lite historia. Köpte ju min först Vg 1971. Eftersom jag bor i södra norrland hade ingen sett en så konstig hund förut. Jag fick hur många kommentarer som helst! Men för mig var det en helt underbar hund.
Så jag ser fram emot att läsa om "Pionjärerna" och deras efterföljare.
Borghälla var ju en av de första om inte först. Jag tycker det är så fantastiskt att man lyckades rekonstruera rasen med så få antal hundar. Även om den kanske ser anorlunda ut i dag än då, mina tre har då inte varit så olika trots allt.

http://superninja.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gunvor

20 oktober 2008 22:13

Det upplägget ser jag fram emot. Hoppas att du snart får ordning på dina datorer, så att vi kan få ta del av dina bloggar igen.

 
Britta

Britta

23 oktober 2008 20:37

Kanonide´Ewa!
Ser verkligen fram emot detta!

http://www.oxberget.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 11 april 2009 14:52

Oj vilket dåligt samvete jag har för att jag inte engagerat mig åt bloggen på över 1 vecka, men som vanligt skyller jag på att det varit annat som tagit den tid som jag annars lägger ner på att leta upp gamla hundar och dylikt.   Jag har börjat på ku...

Av Ewa - 2 april 2009 10:33

Jag skulle väl berätta lite mer om Grabben medan han är aktuell. Han var e Ch Ellebo's Teddy u Ch Kicklocks My Betty han var född i en kull med 6 valpar varav 3 blev Ch, Gordon o Grabben SUCh o IntUCh NORDUCh Gina. Grabben hade 2 kullar/ 7 valpar...

Av Ewa - 27 mars 2009 09:35

Detta är vad jag kan åstadkomma Halla, men det är ju bättre än inget. SUCh TRIDENTS GRABBEN - jag skall fylla på med lite uppgifter om honom, men just nu är jag på väg mot Jönköping och SKVs årsmöte, vi får se vad jag hinner med under vägen. ...

Av Ewa - 24 mars 2009 09:56

Håll till godo, kanske något att bita i för några som kanske minns henne annars går säkert bilden att hitta i gamla årsböcker....

Av Ewa - 21 mars 2009 15:56

Tack Barbro (Hurradonet) för lånet av bilden på Ch Snäckans Fido, när jag frågade Barbro om han verkligen var champion kom även en berättelse om när Selma Stålberg (Fidos ägare) ställde ut honom strax efter det att han fått sitt Ch, nu fick han 2 ökl...

Ovido - Quiz & Flashcards